In English (translated by Google) / En castellano (traducido por Google)

La història del protestantisme als Països Catalans té molts episodis des de l’edat mitjana, però realment fins a la segona meitat del segle XIX no va començar a implantar-s’hi i, en certa manera, a normalitzar-s’hi. En aquesta primera presència evangèlica ben organitzada a casa nostra fa més de cent cinquanta anys, hi van tenir un pes molt important al principi alguns ciutadans que, per contacte amb persones estrangeres dins el país o a fora, es van acabar convertint al protestantisme.

El primer nom que cal esmentar, seguint el relat del màxim expert en la matèria al país, Josep-Lluís Carod-Rovira, és el del barceloní Francesc de Paula Ruet (1826-1878). Fill d’un coronel de l’exèrcit, cantant d’òpera i apassionat pel teatre, el 1852, en una estada de perfeccionament de cant a Torí (Piemont), es va convertir a l’Església valdesa de la mà de l’exsacerdot catòlic Luigi Desanctis. Dos anys més tard, arran de la revolució progressista de 1854, va tornar a Barcelona i va començar la seva tasca evangelitzadora amb conferències públiques i articles al periòdic El Eco de la Actualidad

Retrat del barceloní Francesc de Paula Ruet.

La seva actuació a Barcelona és considerada la primera missió protestant no estrangera a l’Espanya contemporània. Però la fi de l’anomenat Bienni Progressista (1854-1856) va comportar que, per les seves activitats de proselitisme, les autoritats l’empresonessin unes quantes vegades i, per la reincidència, el 18 de setembre de 1856 el condemnessin a l’exili perpetu, sota l’acusació d’apostasia. Es va refugiar a l’únic indret de la Península on el protestantisme era legal: Gibraltar.

Al penyal, Ruet va connectar ràpidament amb ambients presbiterians escocesos i el 18 d’octubre de 1858, un cop superat l’examen preceptiu dut a terme per una comissió de l’Església valdesa, fou ordenat pastor i no va trigar a establir l’embrió de l’Església Reformada Espanyola, cridada a projectar-se inicialment sobre Andalusia, el País Valencià i Catalunya amb suport financer de la Spanish Evangelization Society (SES) d’Edimburg.

A Gibraltar va desplegar una intensa campanya de proselitisme evangèlic entre els exiliats de l’estat espanyol i també per tota la geografia peninsular amb mètodes d’entrada sorprenents, tal com detalla Carod-Rovira al llibre Història del protestantisme als Països Catalans (2016): “La muller d’aquest, María Barrios, contribuirà a la penetració clandestina de literatura protestant cosint llibres a l’interior de la roba de persones que viatjaven de Gibraltar cap a Andalusia, i que passen la frontera sense aixecar sospites.” A més de les tasques d’evangelització local (dient missa per a un públic creixent), amb el suport de la SES i de la Societat Bíblica de Londres també va impulsar i dirigir una impremta per publicar i difondre llibres i textos dirigits específicament a l’incipient protestantisme hispànic.

L’Església d’Escòcia al centre de Gibraltar.

La presència de Ruet al petit territori britànic també va tenir un efecte imant entre conversos com ell per establir-s’hi. És el cas de Joaquim Maria Nin, promotor del diari barceloní El Eco de la Actualidad, clausurat justament per les autoritats per haver-se fet ressò de les activitats de Ruet a Catalunya. Al penyal també va convertir el jove andalús Manuel Matamoros, posteriorment líder principal de l’incipient moviment reformista espanyol. I hi va atraure personatges tan destacats com ell mateix a l’hora d’introduir el protestantisme als Països Catalans. Parlem, per exemple, del vallenc Antoni Vallespinosa i Català (1832-1887), que havia estudiat als seminaris de Tarragona, Barcelona, Vic i Tortosa i fou ordenat sotsdiaca el 1861, just el mateix any en què va començar a expressar dubtes sobre certs aspectes del catolicisme i es va traslladar a Gibraltar al costat de Ruet. De Vallespinosa, cal destacar que més tard va ser al darrere de la primera publicació protestant a casa nostra, el setmanari El Eco Protestante, aparegut a Barcelona el 10 de juny de 1869.

Un altre nom important que passa aquells anys per Gibraltar és el de Joan Baptista Cabrera i Ivars (1837-1916), de Benissa (Marina Alta), educat als escolapis de València i ordenat diaca pel bisbe de Sogorb el 1861 i prevere l’any següent per l’arquebisbe de València. El 1863 es va refugiar voluntàriament a Gibraltar, trasbalsat pel procés contra Manuel Matamoros i altres protestants espanyols, i va entrar en contacte amb Ruet i la comunitat d’evangèlics exiliats. S’hi va estar cinc anys, treballant com a professor i fent traduccions d’anglès, i el 22 de setembre de 1863 hi va contraure matrimoni amb Josefa Latorre, que havia conegut a Gandia. Molt influït per l’anglicanisme en el seu pas per Gibraltar, el 1867 va publicar Exposición histórica y doctrinal de los 39 artículos de la Iglesia Anglicana, partint de l’obra del bisbe anglès Harold Browne. I l’any següent, amb uns altres evangèlics refugiats al penyal, va redactar la Confessió de Fe Reformada i es va posar al capdavant de la congregació integrada per exiliats de l’estat espanyol, amb el nom de Consistori General de l’Església Reformada Espanyola.

Joan Baptista Cabrera i Ivars, al centre.

Cabrera, que es va acabar convertint en el primer bisbe autòcton, va ser un dels protestants que es va entrevistar amb el general reusenc Joan Prim i Prats, cap de la revolució liberal del setembre de 1868, que va proclamar la llibertat religiosa. Amb el missatge esperançador de tolerància quant a l’expansió de creences, la majoria dels protestants refugiats a Gibraltar van decidir deixar enrere l’exili i es van escampar per tota la geografia peninsular. Cal dir, en aquest aspecte, que Ruet ja n’havia sortit una mica abans, del Penyal (1863), per anar de missioner a Algèria entre la nombrosa colònia catalanoparlant a l’aleshores possessió francesa al nord de l’Àfrica. Durant prop de cinc anys va oferir servei religiós als milers de valencians, menorquins i rossellonesos establerts a la zona de Blida i Orà, on tot indica que dirigia els cultes en català. De la congregació gibraltarenca, entre 1863 i 1868, se’n va fer càrrec un deixeble seu, Vallespinosa.

Amb la Septembrina de 1868, Ruet va posar fi a l’etapa nord-africana i va fixar la residència a Madrid, on es va convertir en el primer pastor a predicar-hi. Amb Antonio Carrasco i més propagandistes protestants, va formar un Comitè d’Evangelització i va veure com el 1870 el codi penal espanyol introduïa modificacions per no diferenciar entre catòlics i protestants i protegir els creients de les diverses confessions religioses. A més, va establir i regentar unes quantes esglésies i escoles al Madrid popular (al carrer Madera Baja, la plaça del Limón…) i va dirigir el temple actual del carrer Calatrava (església de Jesús). Hi feu centenars de conversions entre elements obrers i populars, tal com va quedar demostrat quan es va morir prematurament el 28 de novembre de 1878: el pastor presbiterià català fou enterrat al Cementiri Civil de Madrid amb una nombrosa presència de fidels.

Làpida de Francesc de Paula Ruet al Cementiri Civil de Madrid.

Article publicat el 2 de desembre de 2024

Comments are closed